kolmapäev, 20. veebruar 2008

Sotsiaalpedagoogist (KaSa...?, nr 10, mai 2007, lk9)


Kuidas möödus üldiselt teie aasta meie koolis?
Töiselt ja huvitavalt. Ma pole varem nii pikka aega sellist tööd teinud. See pakkus üsna palju avastamisrõõmu, sain rohkem teada töö olemusest ning sellest mis meetodid toimivad. Praktika annab ju hoopis vahetuma elamuse kui ülikoolis õpitav teooria.
Mis on peamine puudumiste põhjus? Kas halb õppeedukus või konfliktid kaasõpilastega?
Tegelikult on üsna vähe meetmeid, kuidas sellist olukorda lahendada. Põhjuseta puudumised on jäämäe tipp, probleemid on juba varem olemas. Kui tundides ei käida, siis lähevad ju ka hinded alla. Mõnikord on puudumised tingitud kodusest olukorrast.
Muidugi tuleb ette ka õpilaste vahelisi tülisid. Füüsilise vägivalla ning ropu mõnitamise korral tuleks pöörduda politseisse. Vahel suudavad õpilased omavahelised konfliktid ilma kõrvalise sekkumiseta isegi paremini ära lahendada. Üldiselt on poiste ja tüdrukute tülid erinevad. Poisid ütlevad üksteisele kohe kõik välja ja lähevad isegi kätega kallale. Samas kui asjad selgeks rääkida, lepivad nad ka kiiremini. Tüdrukute tülid on aga pikaajalisemad ning sügavamad.
Kas õpilased on teie jutule tulles avatud?
Minu ülesanne on teha ümarlaud ning panna kõik osapooled probleemist rääkima.
Mõnikord tuleb õpilane oma murega saata psühholoogi juurde. Suure osa minu tööst moodustab ka aruannete koostamine.
Kas vahel on ette tulnud ka negatiivset suhtumist?
Muidugi. Üldiselt üritatakse negatiivseid asju vältida, ent minu ülesanne ongi ju probleemidega tegeleda ja püüda lahendust leida.
Üsna palju sõltub ka sellest, kuidas inimesega suhelda. Kellelegi ei meeldi ju kui minna tänitama, asjadest tuleb rääkida rahulikult ja nagu võrdsega. Samas ei saa ka üle moraali lugemisest, sest lisaks õigustele on õpilastel ka kohustused ning aeg- ajalt tuleb neid meelde tuletada.
Mida te arvate kodustest tõenditest?
Ilmselt tulevad sellega seoses järgmisel aastal mingid muudatused. Seda on arutatud ka ainekomisjonidel.
Kui koolist puudutakse mitmeid päevi tervislikel põhjustel, siis oleks kindlasti vaja pöörduda arsti poole. Vahel on õpilase terviseprobleemid tingitud stressist ning siis on vajalik ka psühholoogi sekkumine.
Koduste põhjuste all peetakse üldiselt silmas väga kriitilisi olukordi, mida tegelikkuses tuleb ju harva ette. Ma olen kursis, et mõnedes teistes koolides täidab vanem ennem õpilase puudumist avalduse (näiteks kui soovitakse minna pikemale reisile) ning seejärel vaadatakse õppeedukust ja arutatakse, kas anda puudumiseks nõusolek.
Loomulikult mõistan ma ka seda, et lisaks koolile tegeletakse ka väga paljude muude asjadega. Meil kõigil on ju vaja aega, et puhata, tegeleda hobidega ja olla perega.
Kas töö ja kooli kõrvalt jääb aega ka vaba aega? Kuidas te seda veedate?
Varem Tartus elades meeldis mulle väga kontsertidel käia, nüüd on selleks vähem aega. Vahel käin teatris. Mulle meeldib väga aiatöö ning olla koos perega. Kodu ongi see koht, kust inimene saab energiat edasi tegutseda.
Millised on teie tulevikuplaanid? Kas jätkate tööd meie koolis?
Mulle väga meeldib siin koolis. Jätkan siin tööd ka järgmisel aastal. Samas ootan ka suve ja puhkust.
*Meie kool on liitunud ka EL-i projektiga, mille raames saavad kõik õpilased, õpetajad ja vanemad tasuta abi saamiseks pöörduda Tartu Nõustamis- ja Kriisiabikeskusesse.
Vaksali 14 (2. korrus)
Tel. 7 427 55
Avatud: E-N 10-18, R 10-13
Kati Rööpmann 11b

Kommentaare ei ole: